onsdag 30. november 2011

Handover


Etter noen dager i Yanoun så er vi tilbake til Jerusalem for videre kursing. Jeg har hatt noen sterke dager. Historiene fra menneskene jeg har møtt må jeg bearbeide, det beste jeg kan melde nå er noen bilder fra de siste dagene.

YANOUN


International house i Yanoun, her bor jeg. 


Vakkre Yanoun!
Yanoun er omkranset av utposter på alle kanter(høyder). Utpostene er en del av Itamar bosetningen. Den er som alle andre bosettinger og utposter på Vestbredden ulovlige i følge internasjonal lov. En okkupasjonsmakt kan ikke bygge på okkupert territorium. Vestbredden er okkupert og kan derfor ikke utbygges av okkupasjonsmakten, Israel. Det skjer som kjent i stor skala. Disse utpostene gjør at beboerne her ikke kan bevege seg fritt og at jordbruket er vanskelig å drive. Landsbyen har som resten av Vestbredden begrenset tilgang til vann som er avgjørende for å dyrke jorda(jeg er virkelig ingen ekspert på jordbruk, men såpass har jeg skjønt). 
Yanoun må ha 24 timers beskyttelse for å kunne bo her, dette på grunn av "settler violence". Det betyr at internasjonale(ledsagerprogrammet) er tilstede til en hver tid. 



Utposten rett over Yanoun. Denne bygningen er for dyrehold. I bosetningene og utpostene er ikke tilgang til vann et problem. De tømmer Palestinske vannlager og selger det igjen tilbake til Palestinerne, selvfølgelig alt for dyrt.


To gode kollegaer Thom(Canada) og Johanna(Sverige) klare for morgenvandring.
 

Over to tusen år gammelt oliventre

Morgenvandring fra øvre Yanoun til nedre Yanoun

QUSRA


Qusra er en landsby sør for Yanoun. Landsbyen lever også av jordbruk. På alle bakketoppene i det fjerne ser man bosettinger og utposter. Det er vanskelig for bønnene å drive jordbruk. Det er også et problem med "settler violence".


Kart er viktig på Vestbredden, her er teamet samlet over et kart. På bildet Wim(Nederland) og Indra(Brasil)


"Price tagging"på en moske i Qusra


Vakker familie i Qusra

BURIN


Burin, en landsby nord for Yanoun. Her besøker vi Soufanfamilien. 


Et gigantgilde





Her er landsbyen Burin. På bakketoppen kan man se Israelske utposter. De gir samme utfordringer her som på resten av Vestbredden.

JORDANDALEN

Jordandalen ligger øst for Yanoun. 


Bosetting i Jordadalen. Her ser man i et ellers tørt område grønne lunger med basseng, fiskedammer og velstand(altså ingen problemer med vanntilgang). Her drives det enorme dimensjoner av jordbruk.


På andre siden av veien lever denne familien. De har bodd her i generasjoner. De lever under enkle vilkår og krever ikke mye. Men, de krever å bo her. De er stadig trakasert av det Israelske militæret og av bosetterne. Denne familien har 17 "house demolition orders". Det betyr at det Israelseke militæret river hus, fordi de mener at de som bor der ikke egentlig eier landjorda.


Abu Zaker. Far, jordbruker og innbygger her. Hans familie har bodd her i generasjoner. På spørsmål om han ikke kjenner at han vil gi opp og flytte sier han; "hvor skal jeg gå da?"


Abu Zaker


Abu Zakers datter


Denne plakaten sier; "Existence is recictance". Ikke voldelig motstand er veien til fred. Plakaten ble observert hos Jordan valley solidarity. (http://www.jordanvalleysolidarity.org/)

Camilla Kamel legger seg for kvelden, full av inntrykk!

5 kommentarer:

  1. Så fantastiske bilder, Camilla!

    SvarSlett
  2. Kjære Camilla

    Ville bare si at det var utrolig fint å gå inn på bloggen din og få et lite innblikk i hvordan det er hos deg. Vi tenker på deg, og Bård prater mye om deg og hvordan du sikkert har det nå. I morgen skal vi bake cookies, og når de står i ovnen skal vi ta en tur innom bloggen å hilse på. Stor klem fra Unn

    SvarSlett
  3. Hei Camilla

    Det er meg, Bård. Det var veldig fint å se deg på bloggen din. I dag har jeg lekt med Jonas og Emil, og vi har hatt det veldig gøy. Jeg gleder meg til du kommer tilbake og vi kan leke doktor. Hils til kamelen! Klem fra Bård

    SvarSlett
  4. Å, så koselig! Hils Bård og si at jeg gleder meg til å se ham. Jeg har det virkelig veldig bra! Nytt innlegg snart. C

    SvarSlett