søndag 27. november 2011

Placement, Yanoun



Et dagligdags skilt på Vestbredden

Vi, jeg og teamet mitt, er på ”placement” i noen dager. ”Placement” er nærmere bestemt Yanoun. Jeg skal være her fram til onsdag. Deretter reiser jeg tilbake til Jerusalem der vi skal kurses videre noen dager før vi reiser tilbake til Yanoun.

Yanoun er så annerledes enn alt jeg har sett før. For å komme oss hit hadde vi en kronglete vei foran oss. Vi dro fra Jerusalem med buss til Ramallah, der byttet vi til en taxi som kjørte oss Za¢tara(et veikryss) i nærheten av Nablus. Her ble vi hentet av vår kjære sjåfør Ghassan. Han kjørte oss langt opp i en vakker åsside og langt der oppe så vi øvre- og nedre Yanoun. Her bor det 70 mennesker(ca 40. barn og 30. Voksne), noen esel, kaniner, giter, sauer, høns og kylling. Vi er ti ledsagere som er her nå og det betyr at vi utgjør en ganske stor del av befolkningen i Yanoun.

Så hva er det som gjør det så annerledes? Landsbyen er liten og boforholdene dårligere enn hva jeg er vant med, men det er ikke det som gjør det. Landsbyen er vakker, ja så vakker at det eneste du vil er å springe opp åssiden og opp på høyden. Men, høyden er beleiret, beleiret av utposter. Israelske bosettere som kontrollerer landsbyen og oss. Bønnene her må passe nøye på hvor de gjeter dyrene sine. De kan ikke plukke oliven fra trærne sine. De opplever fra tid til annen at bosetterne kommer inn i landsbyen å trakasserer dem på så nedverdigende måter at det er vanskelig å forestille seg. 
Dette kommer jeg helt sikkert tilbake til i senere innlegg. Men en liten oppdatering fra i dag. Nedenfor noen flere bilder.



 Sau klare for gjeting


Marked(Souk) i Nablus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar