fredag 18. november 2011

Reisefeber

Nå er det litt under en uke til jeg reiser til Vestbredden. Jeg har fått tre måneders studiepermisjon fra jobben som prest i Byåsen menighet og skal i denne perioden være ledsager gjennom kirkenes verdensråd.
Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg begynner å bli spent. Det å forlate en trygg og for det meste forutsigbar hverdag til fordel for en mer utfordrende situasjon der jeg skal leve tett på folk som trues av okkupasjon, terror, vold og uroligheter blir mildt sagt en overgang.
Jeg skal være plassert i landsbyen Yanoun(se bilde i bloggens overskrift) I informasjonsmaterialet jeg har fått utdelt i forkant av reisen står det følgende om plasseringen:

”Sørøst for Nablus ligger landsbyen Yanoun med cirka 100 beboere. I 2002 drev bosettere fra bosettingen Itamar alle landsbybeboerne ut, og siden har det vært konstant internasjonal tilstedeværelse der, hovedsakelig gjennom ledsagerprogrammet. I tillegg til å være til stede i Yanoun, har ledsagerne besøkt andre utsatte landsbyer rundt Nablus. Blant annet har ledsagere jobbet med en kvinnegruppe og i et ungdomssenter i nærliggende landsbyer. En annen viktig oppgave er å vise solidaritet med de kristne palestinerne i Nablus, og det er mulig å gå i kirken på søndager. Ledsagerne i Yanoun observerer også militære kontrollposter”.

Jeg gleder meg til å endelig reise. Jeg er spent på hva som møter meg. Jeg vet en del om konflikten fra før og jeg har vært der og sett den på nært hold, MEN jeg er spent på hvordan det vil bli å leve nær den i tre måneder. Jeg har bodd i urbane strøk i hele mitt liv så det skal bli ekstra spennende å se hvordan det er å bo i en landsby med bare 100 i innbyggere!!

Før jeg tar permisjon fra jobben skal jeg ha gudstjeneste med presentasjon av konfirmantene på spesialgruppa på Dalgård, det blir fint!
Jeg jobber også iherdig med produksjon av varer til julesalget. Det ene hjørnet av kontoret mitt er fylt opp av julesalgsvarer. Se bildet over.

Jeg rydder på kontoret og lover meg selv at det skal være strøkent når jeg reiser. På pulten ligger det bibel, salmebok, brev, reimersposer, ullfilt, penner, matbokser, strikkeoppskrifter, ledninger, konfirmantpapirer, tråsneller og mye mer! Jeg lover som sagt å rydde.


Følg med på bloggen i månedene framover!

Hasta la vista

1 kommentar: